Tips ‘n’ Tricks

image

Hij is er volop, de zon!  Tijdens je training is een zonnetje natuurlijk heerlijk. De zon zorgt voor een lekker kleurtje en vitamine D – een stof die we nodig hebben om stevige botten te krijgen. Maar de zon is naast vitaminerijk ook gevaarlijk, vanwege de UV-straling.

Wie lang en onbeschermd zont, loopt een verhoogde kans op huidkanker. Bescherm je huid dus goed als je de zon ingaat. Hiervoor kan je bijvoorbeeld een anti-zonnebrandcrème gebruiken. In deze producten zitten UV-filters die ervoor zorgen dat minder UV-straling de huid bereikt.

In deze Tips ‘n’ Tricks 8 tips om de zon te vriend te houden:

1.Smeer je een half uur voor je de zon in gaat alvast in. De crème heeft even tijd nodig voor ze optimale bescherming biedt.Gebruik altijd een crème met een goede factor. Ook als je al een bruin kleurtje hebt gekregen door de zon. 
2.Ga je even naar buiten? Kies dan voor minimaal factor 15. Ga je langer in de zon? Gebruik dan minimaal factor 30.
3.Breng gedurende de dag regelmatig een nieuwe laag zonnebrandcrème aan. Zweten tijdens inspanning kan er voor zorgen dat de zonnebrandcrème niet langer bescherming biedt.Let extra op kwetsbare delen als oren, neus en lippen.
4.Gebruik een goede zonnebril met UV-filter om je ogen te beschermen. 
5.Draag een hoed of pet als je kort haar hebt of kaal bent. Dit biedt bescherming tegen verbranden en een zonnesteek. 
6.Ga niet uitgebreid trainen tussen 12 en 15 uur. Een lunchwandeling van 15-30 minuten kan wel, voor de aanmaak van voldoende vitamine D.
7.Zoek als het kan zoveel mogelijk de schaduw op. Dan vangt je huid minder UV-straling op.Let op de zonkracht. Hoe sterker de zonkracht, hoe groter de kans op verbranding.
8.Drink en blijf drinken om de vochtvoorraad op peil te houden.

Geniet van het mooie weer!

Bron:dutchrunners