Tips ’n Tricks

Wanneer welke sportdrank?

In de praktijk kom ik nog met regelmaat tegen dat sportdranken op de verkeerde manier worden gebruikt. Bijvoorbeeld een hardloper die een sportdrank drinkt en dit niet nodig heeft. Of een hardloper die een sportdrank na de training drinkt maar dit beter voorafgaand of tijdens de training kan drinken om het positieve effect te vergroten. Hardlopen.nl expert Tara Vossers bespreekt in dit artikel wanneer je het beste welke sportdrank kunt gebruiken.

Sportdranken kunnen van meerwaarde zijn in bepaalde situaties of voor bepaalde doelgroepen. Denk aan extreme omstandigheden zoals ultraruns of extreme warmte. Of voor hardlopers met ondergewicht of ongewenst gewichtsverlies, hardlopers met een lage bloeddruk of hardlopers die gevoelig zijn voor een lage bloedsuiker.

In onderstaand artikel bespreek ik het assortiment van het merk AA, gezien AA een bekende en veelgebruikt merk is op het gebied van sportdranken. Welke AA drink kun je het beste wanneer gebruiken? Wanneer heb je de verschillende dranken wel nodig en wanneer niet?

AA Energy drinks

Wanneer wel?

Zoete sportdranken zijn voor veel hardlopers niet nodig om te gebruiken. Echter in een aantal gevallen kan dit wel een goed advies zijn. Bijvoorbeeld na een extreem lange of intensieve training. Het aanvullen van de koolhydraten via een sportdrankje kan dan makkelijker zijn dan via voeding, wanneer bijvoorbeeld de eetlust sterk verminderd is. Het advies is om dan liever een sportdrank te drinken dan helemaal geen koolhydraten aan te vullen. Ook voor hardlopers met ondergewicht of een vergrote kans op ongewenst gewichtsverlies kan het een aanbeveling zijn om naast de herstelmaaltijd een sportdrank te drinken waar extra koolhydraten in zitten.

Welke drank is in dit voorbeeld geschikt?

In bovenstaand voorbeeld is de AA drink high energy een geschikte optie. Het advies is om deze drank voorafgaand of na de training te gebruiken.

Wanneer niet?

Train je als hardloper niet extreem lang of intensief? Heb je een normaal gewicht of (licht) overgewicht? Dan is het advies om de koolhydraten uit voeding te halen (bijvoorbeeld fruit of volkorenbrood) en is een sportdrank met extra koolhydraten niet nodig.

AA ISO drinks

Wanneer wel?

Isotone dranken bevatten veelal een kleine hoeveelheid koolhydraten en een kleine hoeveelheid zout. Vaak is dit qua concentratie lijkend op de hoeveelheid die in het bloed voorkomt. Om deze reden worden isotone sportdranken snel in het bloed opgenomen, waardoor het effect ook snel merkbaar is. Isotone dranken kunnen van meerwaarde zijn voor personen die snel of veel zweten en daardoor meer zout verliezen dan gemiddeld. Maar ook kan dit een advies zijn bij lange of zware trainingen, denkend aan trainingen met een tijdsduur langer dan 90 minuten.

Welke drank is in dit voorbeeld geschikt?

In bovenstaand voorbeeld zijn AA drink Isotone en AA drink ISO-lemon goede voorbeelden. Isotone sportdranken zijn prima voorafgaand, tijdens en na de training te drinken. De kans op klachten is relatief klein. Test desondanks een isotone drank goed uit tijdens de trainingen alvorens je dit gebruikt tijdens wedstrijden.

Wanneer niet?

Wanneer je niet snel veel zweet of je trainingsduur niet langer is dan 90 minuten. Tevens is een isotone sportdrank niet nodig als je tijdens de training al voeding nuttigt waar zowel koolhydraten als zout in zit.

AA sportwater

Wanneer wel?

Sportwater is water met daaraan een klein beetje zout en vitaminen toegevoegd. De hoeveelheid zout is qua concentratie een stuk minder dan in het bloed voorkomt waardoor de drank makkelijk en snel opneembaar is, nog sneller dan bij isotone dranken. Sportwater is geschikt als drank om overdag te drinken of na de training te drinken. Tevens kan sportwater ervoor zorgen dat de vochtbalans beter op peil blijft. Door het aanwezige zout, is het vochtverlies minder gezien het lijf snel wat vocht vasthoudt. Dit kan ideaal zijn in voorbereiding naar een zware training of wedstrijd of intensief trainingsprogramma waarbij er meerdere keren per dag wordt getraind.

Welke drank is in dit voorbeeld geschikt?

In bovenstaand voorbeeld is Sportwater H20, Sportwater Lemon of AA drink hydration geschikt.

Wanneer niet?

Wanneer je niet intensief of vaak traint is het gebruik van sportwater overbodig, gezien je dan voldoende zout haalt uit de dagelijkse voeding. Tevens is het advies goed op te letten op de vitaminen die worden toegevoegd aan sportwater. Zit je bijvoorbeeld met je voedingsinname al hoog in bepaalde vitaminen of mineralen en bevat het sportwater ook veel van deze specifieke micronutriënt? Dan kan het verstandig zijn zelf je eigen sportwater te maken door aan het water alleen wat zout toe te voegen. Zo voorkom je dat je een overschot krijgt aan een bepaalde vitaminen of mineraal. Dit is alleen het geval wanneer het sportwater dagelijks of meerdere keren per dag wordt gebruikt.

Bron:hardlopen. Nl