De tip van Siem!

Afbeeldingsresultaat voor bucket list hardlopen

Tegenwoordig hebben veel hardlopers een soort “Bucketlist” van loopevenementen waar ze een keer aan willen meedoen.
Verschil met vroeger is dat er veel meer grote evenementen zijn en daarnaast ook allerlei “funruns”, waarbij het meer om de gezelligheid en het “meedoen” dan om de prestatie lijkt te gaan.
Als dit betekent, en volgens mij is dit zo, dat veel meer mensen aan hardlopen doen is dit natuurlijk prima.
Maar je kunt niet “zomaar” ongetraind aan een loopje van bijvoorbeeld 10 km meedoen. Kijk dus uit als je vriend(inn)en je op vrijdag in de kroeg proberen te verleiden om mee te gaan.
“Hartstikke leuk joh, dat kan jij makkelijk, we hebben nog een startbewijs over”
Herken je dat?
Hardlopen is een fantastische sport, maar vergt vanwege de zware fysieke belasting altijd een gedegen voorbereiding.
Train je bij een vereniging of voor jezelf 2 x per week een uur en je doet dit al minimaal een jaar dan zijn er weinig bezwaren om aan die run van max. 10 km mee te doen, maar is de afstand groter of heb je minder getraind denk dan eerst ff na als je geen (overbelastings) blessure wilt oplopen.
De trainingsbasis om een bepaalde afstand goed te kunnen uitlopen kun je stellen op ongeveer 2 x de afstand per week. Dus wil je de DamtotDam van 16.1 km lopen in september dan zou je nu langzamerhand naar 30 km per week aan trainingsomvang moeten. Voor het lopen van een marathon kom je volgens deze berekening uit op 80 km training per week.
Daarbij komt nog dat je niet zomaar het aantal trainingskilometers onbegrensd kunt uitbreiden. Als je aan de veilige kant wilt zitten verhoog je de trainingsomvang met maximaal 5 km per 2 weken. Dus als je nu 15 km per week traint en je wilt naar 30 heb je daar 6 weken voor nodig.
Er zijn ook allerlei theorieën dat het met minder kan, maar ik adviseer je om daar voorzichtig mee te zijn. Of dit kan hangt bijvoorbeeld ook af van het feit of je al lang aan hardlopen doet, hoe je fysiek in elkaar zit etc.
Succes met je bucketlist en vooral veel plezier met je training.

Groet van
Siem Zeilemaker

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *