Tips ‘n’ Tricks

Running fuel…

Wat kun je het beste nemen om je energievoorraad aan te vullen tijdens een training of wedstrijd? Een energy gel of een sportdrank? Beide opties hebben zo hun voordelen. In dit artikel lees je welke voordelen dit zijn zodat je gemakkelijker voor jezelf de best passende keuze kan maken.

De marathontrainingen zijn in de kern behoorlijk intensief. Je legt lange afstanden af, onder misschien wel zware omstandigheden (een heuvelachtig parcours of warm weer). Tijdens een marathontraining heeft het drinken van sportdrank of het nuttigen van een energy gel meerdere functies. Namelijk het aanvullen van de vocht-, elektrolyt- en glucosevoorraden. Het aanvullen van vocht omdat er veel vocht verloren gaat via zweet. Het verloren lichaamszweet bevat verschillende elektrolyten, waaronder bijvoorbeeld zout. En het aanvullen van de glucosevoorraden gezien het lichaam veel energie in de vorm van glucose (koolhydraten) verbruikt. Zowel een energydrank als een energy gel kan voldoen aan bovenstaande functies, mits op de juiste manier gebruikt.

Energy gels

Energy gels zijn gelachtige substanties, veelal in langwerpige vorm verpakt met een afscheurrand of een klein draaidopje. Energy gels zijn er in verschillende smaken en soorten. Ondanks dat het per merk afhankelijk is, bevat de gemiddelde energy gel ongeveer dezelfde hoeveelheid kilocalorieën, koolhydraten en zout als 500 ml isotone sportdrank. Het enige wat er aan een energy gel ontbreekt is de juiste hoeveelheid vocht. Om deze reden is het belangrijk om voldoende te drinken bij het gebruik van een energy gel. Tevens zijn er energy gels op de markt waaraan extra cafeïne is toegevoegd, dit kan een extra energie kick geven tijdens de training. Een ander voordeel van energy gels is het formaat. De gels zijn makkelijk en compact verpakt waardoor het handig is om mee te nemen voor onderweg.

Isotone sportdranken

Een isotone sportdrank is een drank die niet meer dan 6% suiker bevat. Door deze relatief lage concentratie aan suiker, kan de suiker snel en makkelijk door het lichaam worden opgenomen. Tevens bevat de gemiddelde isotone sportdrank verschillende elektrolyten, waaronder zout. Het ideale aan een sportdrank is dat je hierbij ook automatisch het vocht in je lijf aanvult. Minder ideaal aan een sportdrank is het meenemen ervan. Je dient al snel een bidongordel of een drinkbelt om te doen. Het nadeel van dit soort accessoires is het extra gewicht rondom de heupen. Tevens kan de vloeistof gaan klotsen wanneer de bidon halfleeg is. Een moderner accessoire is de camelbag, een klein tasje met daarin een drinkzak. Het weegt weinig en klotst een stuk minder, het drinken is gemakkelijk vanwege het rietje. Mede door het rietje kan een camelbag erg fijn zijn, gezien niet iedereen al hardlopend een bidon kan leegdrinken. Wanneer hardlopen en drinken niet fijn samengaat, kan dit een reden zijn om te kiezen voor een energy gel. Gezien een energy gel een dikkere substantie heeft wat sneller en makkelijker is door te slikken. Vergis je echter niet want ook bij energy gels is het gebruik van extra vocht belangrijk. Tot slot is de temperatuur van een sportdrank makkelijker af te koelen of op te warmen. Bij heet weer kan het namelijk fijn zijn om een koele sportdrank te drinken, zodat je lichaamstemperatuur daalt. Andersom geldt voor een koude winter, dan kan het prettig zijn om een lauwwarme sportdrank te drinken zodat je lichaamstemperatuur niet te ver daalt. Bij een energy gel is dit een stuk lastiger.

Conclusie en advies:

Zowel energy gels als sportdranken hebben beide voordelen. Vaak is het een kwestie van een persoonlijke voorkeur voor de één of het ander. Deze persoonlijke voorkeur kan afhangen van de smaak, consistentie maar ook gebruikersgemak. Voedingsstof inhoudelijk zit er relatief weinig verschil tussen een energygel en een isotone sportdrank van 500 ml. Houd je niet van grote hoeveelheden drinken tijdens je training? Probeer dan eens een energy gel uit en ervaar hoe dit je bevalt. Heb jij liever de voorkeur voor een sportdrank omdat dit je goed bevalt, blijf dan vooral doen wat voor jou werkt. Of je nu voor een energy gel of een sportdrank kiest, kies vooral voor een smaak die jij lekker vindt. Lees tevens altijd het etiket van de betreffende sportdrank, zodat je zeker bent van een isotone variant in plaats van een high-sugar variant of sportwater. Wanneer er meer dan 8% suiker in de drank aanwezig is, kan dit resulteren in maag-darmklachten en is de opname van suiker niet optimaal. Neem dus geen sportdrank met meer dan 40 gram suiker per 500 ml. Voordat je een energy gel gebruikt is het belangrijk het etiket te lezen zodat je weet hoeveel vocht je nog extra moet drinken. Vaak is dit een hoeveelheid van 150 tot 200 ml.

Bron:Door Tara Vossers

Hardlopen. Nl