Tips ’n tricks

Hardlopen zonder blessures is het fijnste wat er is. Want door blessures kun je het plezier in het lopen verliezen. Daarom adviseren we je graag in de winkel over onder andere de juiste schoenen en blessurepreventie. Of lees onze vijf tips om de meest voorkomende hardloopblessures te voorkomen!

ACHILLESPEESKLACHTEN

Pijn in de achillespees is een veel voorkomende hardloopblessure. Meestal ontstaat een achillespeesblessure geleidelijk en wordt het gezien als een overbelastingsblessure. In het begin wordt de pijn aan je achillespees al minder tijdens de warming-up maar na een tijdje zal je merken dat de pijnklachten zullen toenemen. Waardoor je niet meer verder kunt lopen en er soms zelfs maanden last van kunt hebben. Dus herken op tijd de klachten.
Achillespeesklachten kunnen verschillende oorzaken hebben. Hierbij kun je denken aan te veel belasting door te veel lopen of springen maar deze hardloopblessure kan ook ontstaan door een verminderde doorbloeding of het gebrek aan een goede warming-up.

KNIEBLESSURES: LOPERSKNIE EN SPRINGERSKNIE

De knie is een gewricht wat veel te verduren krijgt tijdens het hardlopen. Een klassieke hardloopblessure aan de knie is de lopersknie. Deze blessure ontstaat door overbelasting van de peesplaat aan de buitenzijde van het bovenbeen. Doordat er frictie ontstaat tussen de peesplaat en een deel van het bovenbeen, net boven de knie. Je kunt zoveel pijn ervaren dat het hardlopen niet meer mogelijk is. Wanneer je stopt met hardlopen is de pijn vaak snel weer weg. Een lopersknie kan ontstaan door eenzijdige trainingsvormen waarbij je heuvels op- en af rent of sprongen maakt. Daarnaast kan deze hardloopblessure ontstaan door het dragen van hardloopschoenen die aan de buitenzijde van de hak zijn versleten.
Een springersknie ontstaat door overbelasting van de pees van de quadriceps. Dit kan ontstaan door hardloopschoenen die niet genoeg demping bieden. Daarnaast kan een beenlengte verschil de oorzaak zijn van deze hardloopblessure.

SCHEENBEENBLESSURES

Scheenbeenblessures zoals shin splints zijn veel voorkomende hardloopblessures. Door overbelasting aan de binnenkant van het scheenbeen ontstaat deze vervelende blessure. Daarnaast kan er pijn ontstaan vanuit het spierweefsel door onder andere te veel lopen of springen in een korte tijd. Eenzijdige trainingsvormen waarbij je veel heuvels op- en af loopt of waarbij je veel springt kunnen overbelasting van het scheenbeen veroorzaken. Loop je veel op verharde ondergronden zoals asfalt? Let dan goed op de demping en ondersteuning die jouw hardloopschoenen bieden. Anders kan jij ook last krijgen van deze vervelende hardloopblessure.

ENKELBLESSURES

Enkelklachten ontstaan door een verzwikking van het enkelgewricht waarbij er een verrekking of zelfs een scheuring van de enkelbanden optreedt. Vaak verzwikt de enkel naar buiten waardoor er een zwelling ontstaat. Je ervaart pijn in het enkelgewricht of je kunt zelfs helemaal niet meer hardlopen met deze blessure. Door een zachtere ondergrond, scheve stoeptegel of andere oneffenheid kun je je makkelijk verstappen en deze vervelende hardloopblessure oplopen.

HARDLOOPBLESSURES: VOORKOMEN IS BETER DAN GENEZEN

Heb je al een hardloopblessure opgelopen? Dan lees je dit helaas net te laat. Door persoonlijk advies en de juiste hardloopschoenen helpen we je om de meest voorkomende hardlopers te voorkomen. Aan de hand van jouw looptechniek en oude hardloopschoenen bepalen we aan de hand van een loopanalyse en samen met jou welke nieuwe hardloopschoenen het beste bij jou passen. Schoenen met voldoende schokdemping en stabiliteit zijn vaak de basis om hardloopblessures te voorkomen. Daarnaast kun je verschillende oefeningen doen om je core te verbeteren of lees de blog van Marit (@fitwithmarit) over waarom je krachttraining met hardlopen moet combineren.

Bron:runnersworld