Lopen is Leven!! Train 2x en focus…

Voorlopig blijven we nog in verschillende groepen trainen! De huidige Covid-19 situatie maakt dat we nog steeds afstand moeten houden, versoepelingen zijn prettig en we blijven voorzichtig.

Dinsdag duurloop – start Stoommachinemuseum!

In overleg met Boudewijn mogen we alle trainingen weer beginnen vanaf het Stoommachinemuseum!

  • Aanvang: 19h
  • Locatie: Stoommachinemuseum
  • Rondje: 6,7km. Naar wens uit te breiden met 1, 2, 3 of 4 rondjes van 1km! zie afbeelding

Zaterdag > Recreanten 1, 2 of wedstrijd, geef je op!

Zaterdag trainen we wederom in drie groepen, circa 1.15h. Elke groep heeft maximaal 12 lopers en een eigen trainer. Een verdeling is gemaakt in training en starttijd, zie hieronder. Wil je meetrainen, stuur dan een bericht naar Linda van der Stal (06 1630 0986 / linda@westfrieslandbeweegt.nl) met daarin de training die je wilt bijwonen.

Let op!! Linda stuurt een bevestiging naar je!

  • 9.00h
    • Recreanten 1 is de groep, onafhankelijk van de trainer, die compact bij elkaar traint. Je loopt dus nooit ver uit elkaar of steeds achteraan. Ben je (licht) geblesseerd of heb je een trainingsachterstand meld je dan bij deze groep.
  • 9.05h
    • Recreanten 2 is de groep, ook weer onafhankelijk van de trainer, die regelmatig een “afstandje” loopt. Bijv. Rondje Brake, Rondje Pontje etc.
  • 8.55h
    • Wedstrijd: als je mee traint met de wedstrijdgroep betekent dit dat je mee traint om een betere, snellere hardloper te worden. Er wordt dan ook een flinke inzet van je verwacht!

We starten bij het Stoommachine Museum!

Coffee2Run, na afloop van de training is koffie/thee/water verkrijgbaar bij het Stoommachinemuseum. Als gebruikelijk meerdere kopjes voor €2,-.

Van belang…

  • Je bent zelf verantwoordelijk, dus let zelf ook op de afstand (minimaal 1,5m) tot anderen. Wij willen geen politie agent spelen…
  • Neem de maatregelen van het RIVM in acht, keelpijn/verkouden/contact gehad met iemand met corona etc., kom dan een andere keer!
  • Kom niet eerder dan 5 minuten voor de training op de doorgegeven locatie en blijf niet hangen na afloop van de training.
  • Van onze Burgemeester hebben we toestemming gekregen om aangepaste groepstrainingen te geven. Burgemeesters mogen uitzonderingen op de regels toestaan.
  • Wij trainen uitsluitend in de buitenlucht.

(Sport)Psychologie – FOCUS

Afgelopen week heb ik een training afgerond, voor mijn werk. Ik zal jullie niet vervelen met de gehele inhoud maar met een klein onderdeel… De aandachtscirkels van Eberspächer kwamen aan bod, wellicht al bekend maar erg interessant, daarom deel ik het graag. Ik hoor regelmatig: focus op waar je mee bezig bent.. in deze cirkels is goed uitgelegd waarom dit nu zo belangrijk is, ook/juist met Sport!

Wie laat zich nu niet afleiden tijdens een wedstrijd door van alles en nog wat, kleding het weer, door die afleiding kom focus je niet meer op jezelf en je taak…wat maakt dat je doel ook lastiger te bereiken is. Heel logisch en toch super lastig. Dus focus de komende trainingen vooral op jezelf!

Wat houdt het in? Je moet deze cirkels zien als een soort spotlight, hoe geconcentreerder je schijnt, hoe feller het licht en hoe beter het denkgedrag. Beschijn je een groter oppervlakte, dan wordt je licht ook minder vel. Cirkel 1 is dan ook het beste: heel vel licht. Deze cirkel heet ‘ik en mijn taak’ en dat zegt dat het gewenst is dat een sporter tijdens wedstrijd in zijn hoofd enkel bezig is met wat hij moet doen: ik moet een bal halen, ik moet schieten (let op: niet ik moet scoren! Scoren is een doel, geen taak). Oscar Freire zat helemaal in de wedstrijd, puur bezig met fietsen en het winnen van een sprint. Geen enkele afleiding en dus helemaal in cirkel 1. De mentaal beste sporter laat zich dus zelfs niet afleiden door cirkel 2 ‘directe afleidingen’ zoals tegenstanders, of bijvoorbeeld ‘is de bal wel hard genoeg?’ of ‘Hoe fluit de scheidsrechter?’ Een ander voorbeeld is het welbekende scorebord-en-klok-kijken-als-we-net-even-voorstaan-wat-ons-afleid-zodat-we-weer-gelijk-komen. Ben je dan afgeleid, dan kan het steeds erger worden. In cirkel 3 ga je nadenken over dat je niet goed speelt en dat dat beter hoort te zijn (is-behoort te zijn vergelijking), waarom speel je niet goed (nou, omdat je er over na zit te denken, dus!). Cirkel 4, ‘slagen/falen’ brengt ons bij het ‘als ik nu mis, heeft dat dan effect op de winst of het verlies?’ en cirkel 5: ‘als we nu verliezen, dan degraderen we misschien wel’ (gevolgen slagen/falen).

Meer informatie is natuurlijk online te vinden, klik hier.